Dnes jsem celé dopoledne vedla kurzy pro rodiče a děti.  Místo obvyklé sestavy maminky a děti dnes přišli dva tatínkové. Pro mne to bylo zajímavá zkušenost a jeden z nich mě přivedl na zajímavé otázky.  “ Co je to hra na jako “ Je dobré hrát si jako na něco…??? Nebo je lepší používat opravdové  věci?

Dnes děti  na lekci „ Ostrov objevů „ poznávaly zahradu a vše kolem ní. ( plot, motyka, zahradník, bazén, konev, květiny, stromy…).Měli jsme připravené aktivity, hry, poznávání, malování., vše co do lekce patří.

Malinko jsem zaimprovizovala, a řekla dětem ať nasbírají jablíčka (teda jako balónky)  do vozíků a odvážejí je na nějaké místo.  Děti práce bavila, střídaly se v aktivitách. Zkrátka neměla jsem 10kg ovoce, takže jsem použila formulku “ jako „.

A už je to tady. Tatínkovi to začalo vrtat hlavou. Co si může malé batole myslet? Jsou to balónky nebo jablíčka ? Do teď děti znaly pojem balónek a teď je to jablíčko.  Neudělala jsem  jim v tom pěkný zmatek?

Je to hodně individuální ale  dítě chápe pojem „jako“ dle kognitivní zralosti průměrně asi od 2,5 roku.  Poučka pro mne používat formulku „jako“ zatím co nejméně !!!

Určitě je důležité, aby  malé děti používaly skutečné věci adekvátní jejich věku.

Závěrem: Bavilo Vás hrát si jako na někoho, na něco…?

Jako že něco je JAKO…

Se svou nejlepší kamarádkou Péťou jsem tento problém rozebírala a dostaly jsme se k zajímavé debatě. Slovo „ jako“   není vhodné používat – snižuje hodnotu. Například věta : Slon má chobot jako hadici. Zkrátka slon má dlouhý chobot. A je to !!